Interview met creatief therapeut Jessica

Kinderen leren omgaan met hun emoties

Elke leerling moet de kans krijgen om zichzelf volledig te ontwikkelen. Een belangrijk onderdeel daarvan is het leren omgaan met emoties. Daarvoor hebben we Jessica, zij werkt als creatief therapeut op KC De Kruisboelijn. Met haar 27 jaar aan ervaring en eigentijdse aanpak biedt ze leerlingen waardevolle ondersteuning. Nieuwsgierig naar haar rol? Lees snel verder!

Omgaan met emoties door expressie

Jessica werkt met beeldende expressie. Wat dat is? Een vorm van non-verbale therapie, zoals muziek, drama of dans. Jessica: ‘’Bij mijn vak is het medium of materiaal een belangrijk onderdeel van de behandeling. We gaan niet knutselen, het materiaal waar leerlingen mee werken (klei, verf, hout etc.) heeft de rol van ‘gesprekspartner’ tussen mij en de leerling.’’

Jessica begeleidt kinderen in het proces van het werken met verschillende materialen, wat hen helpt in contact te komen met hun emoties. “Door het contact van de handen met het materiaal en het thema, ontstaat er een direct proces om met emoties in contact te komen. Dit proces wordt door mij gestuurd. Soms is stimuleren nodig, maar soms rem ik juist af.”

‘’Ik leer kinderen dat elke emotie er mag zijn. Dat geeft ze ruimte en brengt opluchting.’’

Jessica Knoot
Expressietherapeut en trainer mindfullness & yoga

De meerwaarde voor leerlingen

Elke leerling die Jessica ziet heeft een eigen hulpvraag en werkdoelen. Dat maakt elke dag anders. Sommige leerlingen leren omgaan met ADHD, verwerken (vecht)scheidingen, hebben te maken met een (chronisch) zieke ouder of komen uit een onveilige (thuis)situaties. Jessica: “De meerwaarde van mijn rol is dat kinderen hun emoties leren uiten. Hierdoor komt erkenning en herkenning, waardoor emoties een plek krijgen. Zo ontstaat er rust, wat weer ruimte geeft om ‘gewoon’ kind te kunnen zijn. Dit maakt dat leerlingen zich beter kunnen richten op hun schoolwerk en sociale activiteiten.’’

Contact met ouders

Het contact met ouders is erg belangrijk. Het is belangrijk dat zij begripvol zijn als het gaat om het gedrag en de emoties van hun kind(eren). Ook moeten ouders openstaan voor het veranderingsproces van hun kind. Wanneer ouders zicht krijgen op hun eigen gedrag - en de rol die zowel ouder als kind  innemen - is verandering voor beiden mogelijk. Zo kan er een andere wisselwerking ontstaan.

Jessica: “We beginnen altijd met een kennismakingsgesprek. Daarin kijken we samen wat  de oorzaak van bepaald gedrag kan zijn. Gedurende het traject is er een tussentijdse evaluatie, we eindigen altijd met een afsluitend gesprek. Soms is er meer contact, afhankelijk van de situatie.”

‘’Leerlingen krijgen ruimte voor emoties. Hierdoor komt er ook meer ruimte en focus voor schoolwerk en sociale activiteiten."

Jessica Knoot
Expressietherapeut en trainer mindfullness & yoga

Wie is Jessica?

Jessica is al 27 jaar creatief therapeut en werkt inmiddels bijna zeven jaar met veel plezier op KC De Kruisboelijn. Buiten haar werk is ze actief en creatief: ze wandelt graag met haar hond, werkt in de tuin, bezoekt musea, galeries, films en concerten. Zelf tekent en schildert ze ook veel. “Ik heb een 32-jarige LAT-relatie en geniet van tijd met vrienden en mijn partner,” vertelt Jessica.